19 May, 2012

Bacalaureat internaţional: http://scoala-pe-bune.blogspot.com/2012/05/cn-mircea-cel-batran-rm-valcea-ib-dp-in.html

C.N. "Mircea cel Bătrân" Rm. Vâlcea: IB-DP, în acţiune (studiu de caz)



Profesorii de Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân" Rm. Vâlcea se pregătesc pentru Bacalaureat Internaţional

prof. dr. Arişanu Ana Maria

Managerul proiectului POSDRU/19/1.3/G/26145, “Profesori în societatea cunoaşterii”
Coordonator Bacalaureat Internaţional – Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân" Rm. Vâlcea



La un prim contact cu sintagma Bacalaureat Internaţional, părerile pot fi confuze. Pe de o parte te poţi gândi la o oportunitate, la progres, la un pas spre globalizare, iar pe de pe altă parte îţi vin în minte, numele mai multor tineri care, fără a avea o diplomă de bacalaureat internaţional au studiat la mari universităţi din lume.


Bacalaureat Internaţional (www.ibo.org) este în realitate mult mai mult decât pare a fi, reprezintă o altă abordare a modului de învăţare, complet diferit de cele clasice, axându-se pe formarea practică şi ştiinţifică a elevului pentru viitor, încurajându-l să-şi dezvolte aptitudinile şi să-şi manifeste creativitatea, gândirea critică, independenţa în învăţare. Este un sitestem profund, complet, care educă mintea dar şi sufletul, prin dezvoltarea unor valori ca: responsabilitatea, integritate, empatie, compasiune echilibru intelectual, fizic şi emoţional sau învăţarea din propriile experienţe.

În România există doar 2 şcoli care au în portofoliu Bacalaureat Internaţional, respectiv American International School şi Mark Twain International School, ambele şcoli private şi ambele în Bucureşti. La 15 iunie 2009, Colegiul Naţional “Barbu Ştirbei” din Călăraşi a devenit prima şcoală de stat acreditată să ofere Diploma Programme, dar procesul nu este încă lansat, din motive independente de liceul menţionat.

Imbogăţirea ofertei educaţionale cu Bacalaureat Internaţional-Diploma Programme reprezintă un deziderat pentru Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân" din Rm. Vâlcea, etapele parcurse până în prezent fiind următoarele:

Martie 2008 - am trimis formularul de interes, având Fundaţia Codecs pentru Leadership ca facilitator de proces

Aprilie 2008 - am trimis Formularul A în vederea obţinerii statutului de şcoală candidat, având ca sponsor Siveco România pentru taxa de 1.692,00 GBP

Iunie 2008 - am devenit şcoală candidat pentru Diploma Programme

Decembrie 2008 - am depus cererea de finanţare pentru proiectul POSDRU "Profesori în societatea cunoaşterii", prin care am obţinut o finanţare de 878.284 lei, (fără TVA) pentru dezvoltarea resurselor umane din CNMB

Aprilie 2009 - întreaga echipa a efectuat o vizită de studiu de 2 zile la American International School of Bucharest, scoală ce ofera elevilor săi Diploma Programme încă din 2000.

Martie 2012 - întreaga echipa a efectuat o vizită de studiu de 2 zile la Mark Twain International School, scoală ce ofera elevilor săi Diploma Programme din 2008

 August 2010-Iulie 2012 - implementăm proiectul POSDRU Profesori în societatea cunoaşterii ce are ca obiectiv, printre altele, compatibilizarea sistemului educaţional românesc cu sistemele europene.

"Profesori în societatea cunoaşterii" este un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane în valoare de 878.284,00 lei fără TVA, cofinanţarea de 2% fiind asigurată de Primaria Rm. Vâlcea. Dezvoltarea competitivităţii profesorilor în vederea adaptării la cerinţele educaţionale specifice societăţii cunoaşterii reprezintă Obiectivul general al acestui proiect.

După cum scriam şi în cererea de finanţare, ne aflăm în plin proces de acreditare a şcolii, pentru a oferi elevilor noştri programul Bacalaureat Internaţional ca alternativă educaţională în învăţământul public preuniversitar din România.

Participarea profesorilor la atelierele de lucru organizate de International Baccalaureate este o condiţie obligatorie pentru acreditarea unei şcoli. Organizaţia International Baccalaureate organizează atât ateliere tradiţionale ce necesită o deplasare de 3-5 zile, cât şi ateliere online.

Până în prezent, în cadrul proiectului Profesori în societatea cunoaşterii au fost 13 participări la ateliere de lucru Bacalaureat Internaţional, respectiv:

1. Prof. Adrian Luca - An introduction to teaching IB DP Economics (online)

2. Prof. Cristina Goran - Teaching IB DP Chemistry (online)

3. Prof. Ana Maria Arişanu - Computer Science (Bruxelles)

4. Prof. Roxana Aron - Mathematics HL (Higher Level) - Bruxelles

5. Prof. Mirela Maria Tamaş - Geography, putting the course together (online)

6. Prof. Floriana Alexandru Gruia - Language B Generic (Bruxelles)

7. Prof. Antonia Haller - Information Technology in a Global Society (online)

8. Prof. Antonia Haller - CAS (Creativity, Action, Service) - Paris

9. Prof. Pătrulescu AnemonaLanguage A and Literature (New Curriculum) (online)

10. Prof. Emil PădureţuTeaching IB DP Design Technology (online)

11. Prof. Andreea BecaTheory of Knowledge (online)

12. Prof. Marcela BarbuLanguage Ab Initio (New Curriculum) – online

13. Prof. Irina IriţoiuLanguage B (New Curriculum) – online

Pentru perioada imediat următoare avem confirmarea înscrierii la alte 3 ateliere de lucru:

Prof. Ana Maria ArişanuIntroduction to the Diploma Programme (online)

Prof. Tatiana MărăndiciTeaching IB DP Physics (online)

Prof. Daniela ConeaAn Introduction to Teaching IB DP Theatre Arts (online)

Dacă în 2009 am efectuat o vizită de studiu la Şcoala Americană, în 2012 am avut ocazia să avem un schimb de experienţă cu colegii noştri de la Mark Twain International School.

A fost o experienţă extrem de interesantă şi am clarificat multe aspecte legate de acest sistem. Marele avantaj faţă de vizita la Şcoala Americană este că la Mark Twain profesorii sunt români şi, înainte de a fi profesori în sistemul Bacalaureat Internaţional, au fost profesori la şcoli publice din România, prin urmare comunicarea a fost mult mai eficientă. Cheltuielile legate de deplasare, cazare şi masă au fost efectuate din bugetul proiectului POSDRU/19/1.3/G/26145, “Profesori în societatea cunoaşterii”.

În acest moment, aşteptăm un cadru legislativ care să ne permită implementarea Bacalaureatului Internaţional în şcoli publice.